Back to Bali.

Tenkte jeg skulle skrive litt mer om bali turen jeg var på. Her er forskjellige utsnitt fra ene læreren som var med. pluss diverse kommentarer fra meg.
Vel fremme på Bali!

Etter 30 timers reise og en god natts søvn er vi klare for Balinesiske eventyr. Etter et morgenbad i bassenget skal vi nå spise en litt sen frokost i Ulluwatu. Ulluwatu ligger sør på Bali og er blant annet kjent for å ha ideelle surfeforhold. Resten av dagen skal vi tilbringe på standa, vi skal se på solnedgangen og en tradisjonell danseforestilling ved. Ulluwatu Temple. Dette er et av de viktigste hinduistiske templene på Bali.

Hilsen fra Ubud
Vi befinner oss nå i Ubud, Balis kulturelle sentrum. I går så vi på tradisjonell balinesisk dans ved tempelet i Uluwatu. På denne tiden foregår også en firedagers hinduistisk festival hvor balinesere hvalfarter i tusentalls med offergaver til gudene. Balineserne er kledd i finstasen når de går i tempelet. Mennene har blant annet på seg karakteristiske hodeplagg og kvinnene går i vakre sarier. For å komme inn på tempelområdet må man ha tildekte skuldre og skjørt eller bukser som går under knærne. I dag reiste vi videre mot Ubud, men på veien stoppet vi blant annet på Pasifika Museum i Nusa Dua hvor vi så på en utstilling av den kjente meksikanske kunstneren Miguel Covarrubias. Han bodde på Bali på 1930-tallet og gjennom malerier, foto og filmmateriale gjorde han en unik kartlegging av den balinesiske kulturen.

Ubud – Balis kulturelle hjerte!
I dag har vi gått på tur i området rundt Ayung-elven rett utenfor Ubud. Tropevarmen var vanskelig å takle for noen, men vi fikk til gjengjeld noen flotte opplevelser. Utsikten var fantastisk mens vi gikk gjennom grønne og frodige rismarker. Vi passerte også små landsbyer og besøkte butikkene til lokale kunstnere. — liker ikke at det var hintet en del til meg i disse innleggene. Det med at varmen var vanskelig å takle for noen. puft, er ikke bare bare å dra på lange turer i over 30 varmegrader, når man har null kondis at all liksom. jaja, den kan heldivis forbedres.

Aktive dager i Ubud

Vi har hatt noen innholdsrike dager i Ubud og vi har utforsket byen både sammen og på egenhånd. Noen har testet ut et av byens mange spa, besøkt kunstmuseer, templer og markeder. Vi har vært på «Monkey Forest» et reservat for ca. 450 pågående aper som ligger rett ved hotellet vårt. I dag har vi besøkt en rekke landsbyer i området rundt Ubud som er kjent for ulike typer håndverk som blant annet treskjæring, batikk og malerkunst. Vi var innom en økologisk gård hvor vi fikk smake på sjokolade og mange spennende varianter av te og kaffe. ( Og lokal røyk, med blant annet vanilje og sjokolade smak. ) Til lunsj tok sjåføren oss med på en lokal restaurant hvor vi fikk smake på den balinesiske spesialiteten Pattegris. (Der ble flere av oss smådårlige i magen. det var ikke noe serlig godt) Videre dro vi «Holy Spring Temple» hvor hinduister kommer for å be og rense sjelen i de hellige kildene.(Her var det noen i flokken vår som hoppet uti og fikk renset sjelen sin. burde sikkert jeg og:P) På veien tilbake hadde vi en nydelig utsikt i skumringen over irrgrønne rismarker.

Soloppgang på vulkanen Gunung Batur!
Vi har hatt et par svært aktive dager på Bali. I går dro hele gjengen på rafting ned Telaga Waja-elven i området rundt Ubud. Vi fikk en god dose med adrenalinkick samtidig som vi fikk en fantastisk naturopplevelse da vi padlet nedover elva omringet av vill, tropisk skog.(for de som har raftet i Norge, det var ikke fult så mye vann i elven oglike stor fart. Men det var kanon gøy.) I dag sto vi opp grytidlig. Kl.02:30 reiste vi nordover for å bestige vulkanen Gunung Batur. Vi var fremme ved foten av vulkanen kl.04, og i mørket begynte vi ferden mot toppen. Til tross for at enkelte i gruppen synes turen var krevende, var det en strålende opplevelse å komme på toppen til soloppgang. I skumringen var utsikten slående.( Igjen det å fortelle verden at «Enkelte» sliter mer enn andre. det var en H******s tur opp. men jeg kom meg opp på den teite vulkanen. og må innrømme at jeg var litt glad for at jeg ble dratt med opp. er sånn once in a Lifetime greie.)

Hilsen fra Amed

Siden sist har vi tilbragt to netter ved den lille kystbyen Lovina som ligger på den nordvestre siden av øya. Her var vi blant annet vært på delfinsafari grytidlig om morgenen og på snorkletur. Fra Lovina gikk turen videre til Amed som ligger på den nord-østlige spissen av Bali. På veien fikk vi oppleve et realt balinesisk regnvær. Regnet bøttet ned og dannet store elver og oversvømmelser langs veien og i husene til folk.

Amed har et imponerende kystlandskap og her lever folk fortsatt på tradisjonelt vis og driver med fiske, jordbruk og saltproduksjon. Man merker godt at folk ikke er så vant til turister her. Vi bor i noen enkle hytter rett ved stranden ( jeg og 3 andre boddde ikke i noen enkle hytter, vi følte vi var på honeymoon og hadde det fantastisk, med nydelig utsikt. badekar i sten og egen hage og terasse.. rene luksus på oss 4:)) og bare et lite steinkast unna ligger det et japansk skipsvrak fra andre verdenskrig som de fleste av oss har utforsket med dykkemaske og snorkel. Det er et fantastisk liv under vann her, med fisker og koraller i mangfoldige farger og fasonger.
Amed er kjent for sine strender og gode dykkemuligheter

Vi har også vært på oppdagelsesferd i området. Vi leide mopeder og kjørte på de smale og øde veiene langs kysten. Vi så fiskere som reparerte garnene sine, kvinner som jobbet i åkeren og folk som kom gående på veien med store lass med ved balansert på hodet. Når man stopper strømmer folk til som sier «Hello. How are you?» , som stort sett er den eneste engelske frasen de kan. All skolegang på Bali etter grunnskolen er privatisert, og for svært mange er det vanskelig å finansiere videre skolegang for barna sine. På hele turen har vi balinesernes vennlighet og imøtekommenhet fascinert oss. Man blir som regel møtt med et smil og de fleste vil som oftest mer enn gjerne bli fotografert.